Chi siamo

Controluce è un’associazione di autori cinematografici, nata nel 2000 per promuovere il cinema italiano all’estero ed i rapporti culturali e professionali con le cinematografie straniere, soprattutto dei paesi emergenti. Controluce collabora con MIBACT, MAE e con diversi festival di grande richiamo quali Rio de Janiero Int. Film Fest. Salvador do Bahia Int. Film Festival, Miami Int. Film festival, Durban Int. Film Festival, Sydney Int. Film Festival e Festival del Cinema Europeo di Siviglia.

Controluce è stata promotrice dell’accordo di coproduzione tra Italia e Sud Africa nel 2005 e del rinnovo dell’accordo con il Brasile nel 2006.

Controluce promuove non solo il cinema italiano contemporaneo ma organizza importanti retrospettive in partnership con diverse cineteche italiane, come la prima retrospettiva internazionale del cinema di Roberto Benigni (2002).

Controluce non si limita a presentare insieme ai più importanti autori e produttori la cinematografia italiana contemporanea ma sviluppa progetti ed eventi con lo scopo di approfondire i contenuti e le politiche culturali inerenti il cinema e l’audiovisivo. Per tale motivo, Controluce partecipa a numerosi seminari e workshop internazionali e collabora con diverse università e istituti italiani di cultura.

Controluce – English version

Controluce is an association of filmmakers, founded in the year 2000 to promote Italian cinema abroad, garner cultural relations and form ties with foreign professionals in the film industry, focusing specifically on emerging countries.

Controluce collaborates with MIBACT, MAE and with various renowned festivals such as; Rio de Janiero International Film Festival, Salvador do Bahia International Film Festival, Miami International Film festival, Durban International Film Festival and Sydney International Film Festival. Controluce has promoted the co-production agreement between Italy and South Africa, in 2005, and the renewal of the agreement with Brazil, in 2006.

Controluce not only promotes contemporary Italian cinema, but also organizes- in partnership with several major Italian film archives- important retrospectives such as the first International retrospective of the films of Roberto Benigni (2002).

Controluce is not limited to presenting contemporary cinema, along with the most representative Italian authors and producers, it also intends to develop joint projects and deepen the discussion on content and cultural policies pertaining to the cinema and audio-visual mediums. For this reason, Controluce participates in numerous seminars and workshops and works with various local universities and institutes of Italian culture in the countries concerned.